Att skpa sin egen akne

Det finns de som har akne och inte kan göra någonting åt det. Sedan finns det de som skapar sin egen genom att vara där och klämma/sticka hål på smått inflammerade porer som sen blir till större utbrott och sår. Jag tillhör den sista kategorin och först fattade jag det inte själv, men att stå och klämma varje dag kan ju inte leda till ngt annat än RÖDA PRICKAR och sår!!
Nu ska jag sluta, så har jag sagt till mig själv många gånger, ibland håller det i sig i en vecka och jag är lycklig, sen klämmer jag och allt går ner, humöret BANG ner i golvet, känner mig värdelös.
Det blir ofta så att jag inte lämnar huset, inte vill gå till kompisarna och hittar på ursäkter för att inte gå i skolan. När jag skriver detta ser jag hur sjukt det är, tänk hur mkt roligt jag missat!! För vad liksom, ett ansikte jag inte tycker ser så snyggt ut för tillfället. Jag kan ju vara glad och trevlig för det men varför är det så himla viktigt att se bra ut?? Jag ska inte ljuga, för mig är det jätteviktigt och när jag är sminkad och snygg då känns allt toppen och allt är SÅ bra. Sen när man står där med sårskorpor i ansiktet då är allt SKIT rent ut sagt.
Varför ska det vara så, hur omvänder man sig själv? Personligheten sitter inte i hyn, den gör inte det.

När jag ser en person på stan med finnar så tänker jag ALLTID såhär: Vilken modig människa, vilken jävla modig och bra männska. Alltid.
Jag själv har börjat gå ut utan smink och till och med shoppat! Dock under de bra perioderna men ändå.
Nu har jag inte klämt på ett tag och är stolt, har några prickar men om man inte klämmer så syns de inte så mkt. Man är bara människa liksom, kvisslor och finnar är normalt. Detta intalar jag mig själv!

Lite tips för dig som känner igen dig:
1. Undvik speglar, när du kollar dig i spegeln så knäpper du händerna bakom ryggen.
2. Smörj in händerna med fet handkräm, då vill du inte klämma eftersom du absolut inte vill ha fett i ansiktet.
3. Våga prata om det med någon, problemet är normalare än vad man tror.
4. Undvik choklad och chips i större mängder och satsa på bananer osv.
5. Titta på bilder på personer som har mkt värre hudproblem än du. (Kanske taskigt men kan funka)

Punkt 4 är svårt men själv har man lyckats ett tag! :D

Kommentarer
Postat av: Adam

varför skapa sin egen akne?

2011-06-03 @ 22:27:52
URL: http://aknefri.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0